fredag 26 oktober 2012

Ny knölupptäckt!

För ca 2 v sedan hittade jag "nåt" i hö bröst... Den satt djupare än vad knölen i vä bröst gjorde. Tankarna började snurra runt i huvudet och känslan över att behöva börja om från början igen var ingen rolig känsla... Jag tog kontakt med onkolgen direkt och fick komma på en undersökning. Läkaren kunde också känna att det var något där och hon sa "Jag kan ju tyvärr inte se med fingrarna så vi skickar remiss till mammografi igen. Men det känns absolut inte farligt". Hon sa även att jag skulle försöka låta bli att känna och klämma för mycket för om det är en svullen körtel så blir den bara mer irriterad och svullnar mera... Det är svårt att låta bli att känna om den är kvar eller om den har försvunnit... Men jag gjorde som jag blev tillsagd (för en gångs skull) och det ledde till att man inte hittade något vid mammografin, som jag faktiskt fick tid till ganska snabbt... Allt såg bra ut och jag kände själv att knölen hade minskat i storlek så lugnet infann sig igen... Nu är den helt borta!! Men jag skulle aldrig våga nonchalera en knöl i bröstet och det tycker jag inte heller att någon kvinna ska göra... Ta alla knölar på allvar och sök hellre en gång för mycket för hittar man knölen i tidigt stadie så ser prognosen mycket bättre ut!!!! Så, nu har jag pekat med hela handen!!!

Sen ska jag bli TV-kändis!!! Lokal-TV har varit hemma hos mig och gjort ett reportage ang. bröstcancer som ska sändas i anknytning till att det är Rosabandetgalan... Först när jag blev tillfrågad visste jag inte riktigt... Vara med i TV med min breda östgötska... Nja, ingen hit precis!!! Men sen tänkte jag att om jag ställer upp så kan vi kanske få upp ögonen på människor och visa att denna sjukdom även drabbar unga (ja, jag ser mig själv som ung i den här frågan ;)) Att VEM SOM HELST kan drabbas... Småbarnsmammor, pensionärer, kvinnor i 20-års ålder... Ja, det kan hända alla kvinnor i alla åldrar!!!

<3 Ta hand om er <3

2 kommentarer:

  1. Hej Lisa, vad skönt att det inte var något allvarigt och knölen är borta. Hoppas att du mår bra på alla vis.
    Min dotter då? Hon har haft komplikationer under behandlingens gång. Nu har hon avslutat även strålningen. Fortsätter med hormontabletterna. Håret har kommit tillbaka och livslusten är på toppen. Som hon lever nu är varje minut värdefull och hon vill inte missa någonting som kunde för tidigt ta slut. Kan även vara påfrestande för kroppen som skulle behöva återhämta sig. Men så är det tydligen för människor som kom genom allvaret.

    Jag vill passa på och önska Dig och Din familj GOD JUL och GOTT NYTT ÅR. Kram mamma L

    SvaraRadera
  2. Hej
    Följer din blogg och undrar hur du har det?? Många varma kramar från Fia/vintersolsken

    SvaraRadera