måndag 1 oktober 2012

Svar på genutredningen!!!!!!!

Då kom då äntligen dagen jag väntat på i ca ett års tid!! Det var med skräckblandad förtjusning som jag och mannen åkte till US för ett möte med onkologiska genetiska mottagningen... Vi sattes oss vid ett runt bord och hjärtat, som redan slog kullerbyttor innanför bröstbenet, slog hårdare och snabbare!!! Och läkaren börjar prata... De kunde INTE hitta någon mutation på de gener de i nuläget har tittat på!!!!! Jag är INTE bärare av de mest vanliga bröstcancergenerna!!!!! Det var så jävla skööööönt att höra dessa ord!!! Det var som världens största sten föll från mitt hjärta och jag kunde andas frisk luft igen!!! Det är så underbart!!! Detta betyder att varken mina barn eller syskon ligger i riskzonen!!! Har varit så orolig över att behöva ta det samtalet vilket jag nu slipper!!! Jag fick istället ringa runt och ge ett glädjande besked <3 Känns så mycket bättre!!!

Trots att jag inte bar på någon cancergen så räknar de i alla fall ut ett risktal... Beroende på vilket tal man får så blir det olika kontroller framöver... Eftersom jag själv insjuknat  i ung ålder och att min pappas faster också insjuknat som ganska ung så fick jag så pass högt tal att de tyckte jag skulle ingå i ett speciellt kontrollprogram, vilket känns väldigt bra... Jag bär inte på genen men får ändå extra kontroller, så det känns mycket positivt!!

Jag frågade om detta resultat kunde "hjälpa" mig att få operera bort hö bröst och de svarade att de inte kunde se att kirurgerna kunde neka mig eftersom jag har en förhöjd risk... Jag kanske inte blir prio 1 för dem då det finns kvinnor som har högre risktal än mig, men att jag skulle få operation trodde de!!! Så nu är den bollen i rullning!! De kommer ta upp mig på en speciell rond, som hålls en gång i månaden, och diskutera mig och lägga fram mina önskemål... Sen skulle jag få tid till en sjukgymnast för att få info om de olika metoderna för rekonstruktion... Nu jäklar händer det saker!! YIPPIEEEEEEEEEEE!


Stor kram till alla därute från en kvinna UTAN genfel!!!
 
 <3 <3 <3



2 kommentarer: