tisdag 10 januari 2012

Hade jag bara tur??

Jag har ju vetat att jag har haft en aggressiv bröstcancer som var snabbväxande... Men jag har inte riktigt haft något namn på den... Jag begärde ut kopior på min journal, så jag kunde få ett namn på skiten... I journalen står det att jag hade: "Invasiv duktal cancer medullär typ basal-like carcinom. NHG 9 på en grad III trippelneg, Ki67 90 %". Vad betyder nu det här?? På nätet står det att medullär typ basal-like carcinom betyder:"Sällsynta och förekommer främst hos yngre kvinnor. Mycket inflammation runtomkring. Om de inte spritt sig har de bra prognos. Man måste ta bort, och ha tur". Man får en klump i magen av att veta att jag "bara" hade tur... Det kunde ju lika gärna ha gått helt åt helvete... Riktigt läskigt att veta... Tänk om de hade gått på deras tanke på att det inte var något? Vad hade hänt då? Jävla idioter!!

Ki67 är en skala på tumörens tillväxthastighet, där jag låg på 90 % av 100% så det betyder ju att den var väldigt snabbväxande!! Fy fan!! NHG 9 på en grad III trippelnegativ visar på min malignitetsgrad, där 8-9 är den högsta poängen, vilket inte är positivt!!! En läkare som blivit intervjuad fick följande fråga: "Vem har sämsta prognosen idag?– Kvinnan som drabbas av så kallad trippelnegativ bröstcancer. Det enda som biter på den är cellgifter." Tackar så in i helvete mycket för det!!! ALLT ÄR SÅ JÄVLA SJUKT!!!!!!!!!!!

Energiförrådet är så gott som tomt just nu! Hur fyller man på när det enda man gör är att gå hemma och grubbla över om skiten kan komma tillbaka i det andra bröstet... Varför kan de inte bara ta det oxå? Jag vill inte ha det kvar! Jag kommer bli dum i huvudet av att gå och oroa mig... Om det kommer tillbaka, kommer jag ha samma tur igen?? Kan man ha sådan tur två gånger?? Åh, vad jobbigt det är med alla dessa tankar i huvudet... Jag vill vara "tankfri" eller bara få tänka på bra och roliga saker... Som förr!! Cancern känns som en mörk tung ridå som har hakat upp sig så att det inte går att dra bort den så jag kommer ut på scenen igen!! Ut till ljuset igen!! Oj, vad dramatiskt det lät men det är det enda sättet jag kan beskriva det på, just nu i alla fall...

Nu kommer min lilla tvååring och slänger sig runt halsen på mig och ger mig en kram... Det är LYCKA!! Jag har så mycket att se fram emot... Måste blicka framåt... Måste försöka släppa tankarna och fokusera på nuet och framtiden! Nytt år nya tag! Skärp till dig nu Lisa!! FOKUSERA!! Den här resan kommer att ha ett slut, och det ganska snart!! Såååååå skönt det ska bli! Sista behandlingen är inplanerad till den 6 mars... Det är ju snart!! Håll i!! Sen kommer jag ha ett lååååååångt, friskt och lyckligt liv att se fram emot <3 Så, nu känns det lite bättre ;) Måste bara få gnälla av mig lite!

Jag hade ju faktiskt TUR i OTUREN!! Jag hade turen att få överleva, och det kära vänner, är den STÖRSTA, BÄSTA OCH FINASTE turen man kan ha <3

Ha det toppen alla där ute/ kram Lisa

4 kommentarer:

  1. Tur är bra, blandat med lite skicklighet och ihärdighet;) Du och din famlij kommer klara det finfint!! All värme o lycka tíll er!! Kram Elin Ö

    SvaraRadera
  2. Högsta vinsten, Lisa! Man kan drömma om att vinna några miljoner på Triss, men vad är det??? Helt oviktigt i sammanhanget! Kram på dig, Åsa

    SvaraRadera
  3. Jaa Lisa...saknar ord..underbart att få ha tur mitt i allt skit också...o du livet är ju faktiskt en högvinst i sig!! Tänk så mycket roligt du ska ha..resa o bara njuta av vad livet erbjuder...leva i nuet. Gött att veta att nu är sista behandlingen inom räckhåll. Tänker på dig. Skickar över massor av styrka o kärlek till dig fina vännen <3<3<3. Tvillingen Mary

    SvaraRadera
  4. Hej Jag heter Andreas Karlsson och bor Norrtälje. Vår familj har det tufft just nu.Min gumma som är 37 år och har cancerhistori i hela hennes släkt, men dock ej drabbad (än..) har idag varit med sin syster till sjukhuset. Det visades sig vara, efter att tagit del av svaren, EXAKT på punkt o pricka den cancer du har genomlidit. Att sådant här e tufft att överhuvud taget prata om, men i och med att både min hustru o hennes drabbade syster klappat ihop, frågar jag i all ödmjukhet om det är möjligt att få kontakt med dig, för som äkta man blir man rätt handfallen och söker råd någonstans. Förväntar absolut inget svar för du har lidigt tillräckligt redan förrlängesen. Men annars är mitt nr, 0760/40 58 82. MVH

    SvaraRadera