onsdag 8 februari 2012

DT-svar...

Min onk.läkare ringde och sa "Röntgen såg bra ut förutom att man hittade något på din högra äggstock. Om det kan vara en cysta eller något." Jag stelnade till och försökte komma på när jag var hos gynekologen senast... Jag bläddrade febrilt i min almanacka men tankarna bara snurrade runt... Jag "kom tillbaka" och kom på att det var någon gång i nov-dec och att allt då såg bra ut... Men nu hade de alltså hittat något som var 17*12mm... Inte så stort i alla fall... Det behöver absolut inte vara något men det är väldigt svårt att inte tro det värsta, som ni nog förstår... När vi hade lagt på föll jag i gråt och min älskade 12-åriga dotter kom och lade sina smala armar runt mig och frågade vad det var... Jag fick bara fram " Tar det aldrig slut? De har hittat något på min äggstock men det behöver inte vara något farligt" Då säger min dotter "Nej, det är säkert inget!" Underbara unge <3 Min läkare tyckte dock att jag skulle kolla upp "fyndet" så jag åkte till gynekologen igen igår... Jag hoppades att cystan (eller vad det nu är) skulle vara borta men tyvärr fanns den kvar... Gynekologen tyckte väl inte att jag skulle oroa mig men hon ville ändå konsultera en av hennes kollegor... Cystan var inte riktigt rund, utan hade sjunkit in på ena sidan... Jag tog även ett blodprov som heter CA125 och som är en markör för bl.a. äggstockscancer... Får svar på det senare i dag och hoppas på det bästa... Gynekologen kommer höra av sig i slutet på veckan för att berätta hur de tänker och hur de tycker vi ska gå vidare med detta nya fynd...

Jag hade bestämt mig för att inte oroa mig eller vara ledsen till jag vet vad det handlar om eftersom om det inte är något farligt så har jag "förlorat" flera bra dagar... Men när man ligger i sängen, barnen sover, mannen sover och allt är tyst och mörkt och tankarna gör volter inne i huvudet är det svårt att hålla tillbaka tårarna... Då är det bara låta dem komma och låta tankarna få fritt spelrum... Sen kan man somna skönt i mannens famn för att sen vakna på morgonen med ny energi och kraft... Man måste vara stark för att kunna vara svag!

En hälsning till Mamma L: Det värmer gott när en människa som inte ens känner mig skriver så fin kommentar på min blogg. Tusen tack för dina varma ord! Jag håller också tummarna för mig och din dotter/ Kram Lisa

Och självklart tack till alla er andra som kommenterar mina inlägg <3 Det betyder massor <3

4 kommentarer:

  1. Åhh Lisa självklart får man bryta ihop, det måste man oxå! Du är så stark tycker jag!! Tänker på dig och din familj <3

    SvaraRadera
  2. Lisa...

    Jag täånker på dig så oerhört mycket och önskar jag kunde göra något för att underlätta för dig och din familij. Har alltid mobilen vid min sida och du får gärna ringa. När som helst på dygnet! Jag vill inte ringa och "störa".

    Varma kramar

    SvaraRadera
  3. Älskade vännen !!! Beundrar dig , du är helt fantastisk ! Det känns ju som att det räcker med tråkigheter nu !
    Nu hoppas vi och tror att motvinden vänder till medvind !
    Du vet var jag finns och det börjar väll bli dax för den där lunchen snart .
    Puss och kram på dig !!!

    SvaraRadera
  4. Älskade vän..vet inte vad man ska säga. Finns liksom inte riktigt ord..du är så stark som orkar resonera så klokt! Du är verkligen en helt fantastisk människa <3<3. Tänker på dig massor o jag finns här dygnet runt om du behöver prata el så! Sänder över en bamse styrke kram till dig <3<3. /Tvillingen Mary

    SvaraRadera