onsdag 15 februari 2012

Information från onkogenetiska mottagningen...

Nu har vi varit på möte med personalen som ska utreda mig för om jag bär på "cancergenen". Vi fick bra information och de var väldigt pedagogiska. Generna de tittar på i första hand heter BRCA1 och BRCA2. Bär man på någon av dessa gener har man 60-80% högre risk att utveckla bröstcancer någon gång under sin livstid, och det är upp till 80 år, enligt dem. Bär man på BRCA1 har man även 30-60% högre risk att, under sin livstid, utveckla ovarialcancer (äggstockscancer). Bär man på BRCA2 är samma risk för ovarialcancer 10-30%. Man blir ju mörkrädd över dessa siffror och hoppas innerligt att jag inte bär på någon av dem... Personalen tror att jag kan ha ärft genen eftersom jag är så ung men i ca 20-25% hittar de inte anledningen till insjuknandet. Att det bara har blivit fel ändå... Det kan man ju hoppas på!

Jag blev även erbjuden att vara med i en studie där de, förutom utreder BRCA1 och BRCA2, även kommer titta på 16 st andra gener som de har sett har ett samband med just bröstcancer. Svaret på BRCA1 och 2 plus tre av de andra 16 gener kommer jag få någon gång mellan juli-september. Resterande gener får man svar på när hela studien är klar, vilket kan ta några år.

Om jag bär på någon av de fem första generna får även mina syskon, mamma och pappa utredas. Mamma och pappa utreds för att se från vilken sida det kommer ifrån och mina syskon utreds för, om de skulle bära på någon gen, ha möjlighet att, i förebyggande syfte, operera sig eller i alla fall få en ordentlig kontrollplan.

Om jag bär på genen så hoppas jag verkligen att det bara är jag som har den och att mina syskon fick de två "bra" generna. Vill inte att de ska behöva gå igenom detta skit!! Det räcker med mig!! För det kan faktiskt vara så... Det är 50-50 chans/risk att få den "sjuka" genen så de kan ha turen att få de bra generna, vilket jag innerligt hoppas. Men nu kan det ju fortfarande vara så att det bara har blivit fel hos mig och att jag INTE bär på någon dum gen!! Det får tiden utvisa!! Det är bara att sitta snällt och vänta!

Jag som är mitt uppe i allt just nu och bearbetar all info och mina frågor varje dag tänker inte riktigt på att alla runt omkring mig inte kanske har samma tankar. Så när jag pratade med min storasyster om info jag fått från onk.genetiska personalen sa jag " Så om mamma eller pappa bär på genen så har vi ju 50% risk att bära på den också." Jag tänkte inte riktigt på att jag slängde det i ansiktet på min älskade syster... Förlåt <3

Nu har jag fått min nästsista dos cytostatika och nästa och sista gången blir den 7 mars... Känns helt underbart!! De kommer dra "piccen" dierkt efter sista dosen så då slipper jag duscha med påse på armen och kan lägga mig i badet och ha båda armarna under vattnet... Vilket vardagslyx!! Samtidigt som jag är jätte glad över att slippa cytostatikan var tredje vecka så kommer frågorna krypande... Har jag fått tillräckligt nu för att komma ner på samma nivå som alla ni andra dödliga? Ska jag inte ha mera nu? Hoppas de vet vad de gör!! Det blir nog bra!!

Puss och kram

3 kommentarer:

  1. Vill bara skicka styrkekramar till dig.<3<3<3

    SvaraRadera
  2. Du är så stark Lisa. Många kramar från mig!

    SvaraRadera
  3. Lisa,
    tack för dina vänliga ord i din hälsning till mig. Jag glädjer mig med dig att du har bara en cytostatikados kvar. Idag har min dotter fått sin första dos, så hon har en lång väg att vandra på.
    Kram från mamma L

    SvaraRadera