torsdag 12 april 2012

Strålresan igång!!

Då har jag idag varit på min första strålning! Vi var där redan igår för simulering... Jag trodde jag skulle få prova köra flygplan eller nåt men det var det ju inte ;) De tog ytterligare bilder för att se att de överrensstämde med "strålplanen" som de hade gjort för mig, med hjälp av de tidigare bilderna... Fick oxå träffa min kontaktsköterska som var jätte härlig, väldigt lätt att prata med... Hon sa åt mig att inte gå på några dieter, under denna period, utan istället att äta gott och mycket!! Gärna ta ett, eller varför inte två, tre glas vin för att må bra, hahaha... Och det lyssnade jag förstås på så nu sitter jag här med ett glas vitt ;) En sådan ordination måste man lyda!! Så idag var alltså den första stråningen av 25... Så nu är det bara 24 ggr kvar! Tjohoooo!!! Nedräkningen är igång!!

Eftersom det var första gången idag så tog det lite längre tid än vad det kommer göra resterande gångerna, ca 20 min... Jag får ligga på en brits med armarna över huvudet och hålla i två "pinnar" och så mäter de in min kropp med hjälp av laser så jag ligger rakt och att strålningen hamnar rätt... Det kan ju vara bra om de strålar på rätt ställe ;)... Det är inget som känns men när jag hörde maskinen börja surra fick jag lite småpanik över att nu strålas jag... Men det gick snabbt över när jag tänkte på vad alternativet är! När jag kom ut i väntrummet, till min man som satt och väntade, sa han "Älskling, du har en helt annan utstrålning!!!" HAHAHAHA, han är för jä....la rolig!! 

Biverkningarna kan komma i form av trötthet och lokal rodnad... Även klåda, som soleksem, kan uppstå men det är bara att smörja så blir det nog bra med det... Får inte sola "strålområdet" på 2 år!!! Men med en sporttopp, som skyddar lite mer än en bikini, kan jag i alla fall vara ute i solen, puh...

En biverkan efter Taxotere som har satt sig ordentligt är "klimakterie-svallningar"... När de kommer känns det som en eld flammar runt i kroppen och jag vill bara slita av mig alla kläder och ställa mig i en kalldusch... Nu finns det ju situationer där jag inte kan göra så och då härdar jag ut, för allas skull ;)

Nu väntar nygrillade hamburgare på mig så ha det bäst tills vi hörs igen!!

Kram


5 kommentarer:

  1. Känner verkligen igen mig i detta, jag har gjort 8 av 25 och har tyvärr redan börjat bli röd..... Men hittills känns detta som den enklaste etappen. Eftersom jag inte äter Tam. under strålningen så har vallningarna blivit lite, lite, lite bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia!! Skönt att du får lite "uppehåll" i svallningarna. Tråkigt att du blivit röd men det blir vi nog allihopa vartefter. Jag har redan börjat smörja in mig för att förebygga det så mycket som möjligt. Jätte kul att du läser min blogg och lämnar kommentarer. Tack för det/ kram Lisa

      Radera
  2. Hej vännen :-D. Va gött att va igång med strålningen o som sagt 'bara' 24 ggr kvar ;-). Hoppas det kommer att gå hyfsat smärtfritt..Det är bra att du lyder doktorns ordination på att dricka vin o äta gott...mmm de lät ju bra ;-). Kanske kommer o gör dig sällskap :-D. Tänker på dig <3<3<3. Bamse kram till dig :-* från tvillingen

    SvaraRadera
  3. Lisa,
    jag är med på nedräkningen - efter ett tag ska du stå framför den sista. Värdefullt för mig att få veta vad som väntar min dotter.

    God mat och gott vin önskar Mamma L

    SvaraRadera
  4. Hej Lisa....instämmer helt med de andra; följ doktorns råd med att äta gott och ta ngr glas vin. Väntar på att få dom ordinationerna med!!Har ju ett tag kvar dit men jag knölar på med mina cellgifter ett tag till.Ropade väl lite för mycket "Hej" igår genom att styra och fixa i rabatter och så, för idag känns som en sån där pissdag (ursäkta språket)med en natt med huvudvärk och vaknar likadant. Jag vill så mycket mer än vad jag orkar har jag märkt. Är så himla frustrerande. Men gör som du; räknar ner dagar och behandlingar.
    Hoppas du inte får massa men och sveda av strålningen vännen, men vi ser fram emot en fikastund där vi får bluddra vidare.
    Stora Kramen
    Fia

    SvaraRadera