söndag 1 april 2012

Remiss, strålning och Stockholm!

Nu har jag varit hos min onkologläkare och han har skickat iväg en remiss till bröstkirurgen och dit ska jag 17 april... Då jäklar ska de få höra vad jag tycker och tänker... Åker inte därifrån förens vi är överens om hur planen för mitt högra bröst ser ut... Med andra ord, att de gör som jag vill!!

Jag har också varit på första mötet på strålbehandlingsmottagningen (långt ord)... Där gjorde de en skiktröntgen för att få bilder på hur det ser ut därinne... Jag blev även tatuerad!!!!! Tre små små punkter som ska vara deras riktmärken vid strålningen...Träffade även där en snäll läkare som berättade lite om hur det kommer gå till under strålningstiden... Han förklarade även varför jag ska strålas och det är för att det kan finnas cancerceller kvar i bröstet och de ska strålas sönder!! De ska dö!!! Det finns säkert inget kvar men ändå väldigt skönt att genomgå det för säkerhetsskull! Strålningen börjar jag med den 12 april...

De två första dagarna tillbaka på jobbet har varit väldigt roliga men oj vad trött man kan bli... Man tror att man är tillbaka i sitt "normala" tillstånd bara för att cytostatikabehandlingen är över men usch vad fel jag hade... Väldigt frustrerande!! Jag blir så arg när jag känner att det liksom tar stopp i kroppen! Benen känns som cementklumpar med en skvätt av, eller rättare sagt en hel pöl av mjölksyra, efter ytterst lite påfrestning... Väldigt irriterande! Har börjat ta Furix (vätskedrivande) för mina stumma ben... Det är nog bäst att lyssna på kroppen fast hjärtat och hjärna vill något annat! Det kommer ju att finnas tid till att jobba sen!

Har ikväll kommit hem från en helg i Stockholm med min dotter, storasyster och hennes dotter... Jättemysigt <3 Många mil blev det... Blev otroligt trött i kroppen men vilade upp mig på hotellet... En liten incident som hände var när jag provade en jacka i en affär... Jag gick in i provrummet med mössa på mig men väl inne i provhytten fick jag en värmesvallning och slet då av mig mössan och fortsatte prova jacken jag hade med mig in... Efter en liten stund tittade en från personalen in för att fråga hur det gick för mig... När hon såg att jag stod där utan hår tappade hon tråden och gjorde som ett litet uppehåll mitt i sin mening... Jag försökte att "avdramatisera" det hela och låtsades inte om att hon hakade sig... Sen berättade jag det för min syster och vi skrattade åt det... Men sen ikväll, när jag berättade det för min man, blev jag jätte ledsen och började gråta... När jag återberättade för honom kom känslan av hur folk ser på mig när de verkligen ser mig! Med mössan på ser jag ut som vem som helst men utan ser man cancersjuk ut och folk reagerar... Jag vill bara komma tillbaka till det normala, både psykiskt och fysiskt!! Jag får ta en dag i taget!

<3 KRAM <3

5 kommentarer:

  1. hej lisa du är så otroligt stark gumman. du är snart tillbaka till det "vanliga" livet igen. Då kommer du säkert att tänka att fan jag har klarat allt det här och så går du bara framåt i livet efter detta. Tänker på dig massor
    kram Kusse Pillan

    SvaraRadera
  2. Lisa, synd att jag inte stod nära dig när du provade en jacka i Stockholm (jag bor ju här). Jag skulle ge dig många kramar. Så nu kommer de på nätet. Kram kram Mamma L

    SvaraRadera
  3. Älskade Lisa, styrkan kommer snart...jag menar det där extra så som 'vanligt'. Du är nämligen redan så fantastiskt stark...även om du kanske inte ser det själv alltid :-D. Din styrka har varit tydlig som en röd tråd i din blogg genom hela den har tuffa resan som pågar. Du är helt fantastisk vännen. Tänker på dig o jag finns har alltid om du behöver mig <3<3<3. Kramar från tvillingen

    SvaraRadera
  4. Jag ligger nog några veckor före dig för jag började med min strålning i torsdags. Det jag kan känna nu när utseendet börjar komma tillbaka är att jag så gärna vill vara frisk igen och det är så frustrerande att jag inte är det. Har strålats 3 ggr av 25 och det är smärtfritt och går så snabbt, så snabbt. Än väldigt få biverkningar, lite röd och svullen.

    SvaraRadera
  5. Men vilket jädra spån den där expediten var då. Du ser inte alls cancersjuk ut. Du ser ut som Amber Rose ;) älskar dig!
    /stolt lillasyster

    SvaraRadera