torsdag 17 november 2011

Första mötet med onkologen...

Igår träffade vi onkologen för första gången. Jag var otroligt nervös... Jag visste ju vad vi skulle prata om men nu är det verkligen på riktigt... Underbar läkare!! Rak och ärlig och han lindade inte in något... Han sa att operationerna kommer kännas som skitsaker jämfört med hur jag kommer må framöver... J och jag bara tittade på varandra och läkaren sa "Ja, så är det... Det är verkligheten..." Konstigt men skönt att få höra verkligheten i ord...

Läkaren tyckte mina PAD-svar var "luddiga" så han ringde för att få klarhet i dem... Det visade sig att det var TVÅ lymfkörtlar av fyra som var smittade!! Herregud, man blir ju inte förvånad längre! Nu spelar det ju egentligen ingen roll, jag är ju fortfarande frisk, men så dåligt av bröstläkaren! Hon ska väl hålla reda på sådant, eller?

Onkologen sa, flera gånger, under mötet att jag ÄR FRISK och det är det jag ska fokusera på... Behandlingen är "bara" för att jag ska komma ner på samma "risknivå för cancer" som er andra dödliga :) Kändes mycket skönt att höra det också!! Fick ett väldigt förtroende för honom!

BIVERKNINGAR!! Det finns ju en liiiiten nackdel med att få cytostatika! Läkaren förklarade så här att om vårat möte skulle ta en timme så skulle han egentligen prata om infektionskänsligheten i 50 min. för så pass viktigt är det... Det är mycket att tänka på kring detta! Hela familjen ska vaccineras mot influensan till att börja med... Sen kommer jag få ge mig själv sprutor i magen dag fem till tio efter en behandling för att hjälpa de vita blodkropparna att återhämta sig... Jag får ha lilleman i knät men ska försöka att inte pussa på honom, vilket kommer att bli VÄLDIGT svårt... Inte vistas i trånga och stora folkmassor... Om jag får feber måste jag få antibiotika inom 24 tim. för att mota Olle vid grind (som läkaren uttryckte sig)... Allt kommer lösa sig och jag tror man hittar nya rutiner och nya vanor...

Andra biverkningar är ju håravfall (hela kroppen), torra slemhinnor, svamp i munnen som kan gå hela vägen ner, problem med magen, illamående och trötthet... Nu drabbas ju inte alla av alla biverkningar så man får hoppas på det bästa ;)

Jag är planerad att få en Picc-Line insatt 28/11 och få första behandlingen 2/12... Känns overkligt... Ska få behandling en gång i veckan var tredje vecka... Totalt sex cykler... Sen blir det strålning efter det... Ja, det är väl bara att "gilla läget och följa med vågen"... Inte mycket annat att göra :)   




- Posted using BlogPress from my iPhone

9 kommentarer:

  1. Tänker på dig underbara Lisa

    Bamsekram Linda

    SvaraRadera
  2. NU behöver du styrkekramar!! Här finns det massor att hämta. Vilken tur att det bara är under en kort tid du inte får pussa på Viggo-piggo mot att få göra det resten av livet! Taget!

    SvaraRadera
  3. Skönt på sätt och vis att sätta igång nu. Positivt att du sparar in på rakhyvlar ett tag framöver;) ni kommer att klara det här. Tänker på er. Stora kramen från marita

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna att du inte får alla dessa biverkningar!
    KRAM Patricia

    SvaraRadera
  5. Du kommer att fixa det här vännen, jag VET det! Du kommer kanske tappa håret o må pyton ett tag men som sagt du är ju faktiskt FRISK nu...du får fokusera på det under de jobbigaste dagarna. Va gött att du ÄNTLIGEN har träffat en vettig läkare, de va ju på tiden..inte en dag för tidigt om nån säger så! Bamse styrke pussar o kramar till dig vännen <3<3<3. Tvillingen Mary

    SvaraRadera
  6. Du är en stark och tuff tjej med lite tusan anama du kommer att fixa det här.Vi finns här för dig om du behöver oss.Många kramar till dig

    SvaraRadera
  7. Måste kännas skönt att det äntligen är igång med beh. Du vet vart jag finns om du behöver prata, få råd, kramisar, en axel att gråta mot eller skratta :) eller ngt annat. Veta att du klarar det här, Du är en stark kvinna! En otrolig kvinna! Många Kramar från Ammis <3

    SvaraRadera
  8. Lisa! Du kommer att fixa det här med din styrka du har.Tänker på dig-tjejen- "faster" Briit.Många kramar från oss.

    SvaraRadera
  9. Kärlek och omtanke till dig Lisa <3 Du är en stark tjej Lisa du kommer att klara det även om det blir tufft.
    KRAM Kattis <3

    SvaraRadera