tisdag 22 november 2011

Ändrade planer...

Igår morse ringde telefonen... Det var sköterskan från onkologen... De hade fått ett återbud vilket betydde att de kunde sätta in min picc-line redan igår... Många tankar flög runt... Ska man vänta till den planerade insättningen för att förbereda mig mentalt ännu mera eller är det bara att hoppa på... Jag hoppade på!! Snälla pappi kom och satt åter igen barnvakt <3 Jätte trevlig personal och insättningen gick bra... Visst kändes det när de stack in nålen men det som känns mest konstigt är att jag har en slang på ca 38 cm inne i kroppen, som slutar vid hjärtat... Känns ju sådär :/ Lite öm i armen men annars ingen smärta efteråt...

Så idag startade behandlingen!! Första av sex... Så nu är det bara fem gånger kvar :) Tjohooo!! Först var det en spruta som injicerades på ca 5 min, sen det röda droppet (som för övrigt gör att man kissar rött) som tar en timme och sist ett klart dropp som tar en halv timme... Min kära man var förstås med som trevligt sällskap :) Jag trodde jag skulle ligga och gråta i två timmar och tycka det var skitjobbigt men det gjorde jag INTE!!! Visst fick jag tårar i ögonen i början när jag såg cytostatikan rinna in i armen men sen gick det förvånansvärt bra :)

Fick ett schema på hur jag ska ta tabletter mot illamående... Information om sprutorna jag ska ta och nya tider för blodprover... Mycket att hålla reda på, men det löser sig...

Nedan ser ni lite bilder på min allra första cytostatikabehandling!!!















12 kommentarer:

  1. Nu förstår jag varför jag blev så snopen av ditt svar idag.Hade ju 2/12 i huvudet.Även om man är syster så har vi ju inte sett allt.Så intressant men ändå overkligt läsa om detta och det är lilla du som ligger där på bilderna.Massa kram Åsa TW

    SvaraRadera
  2. Ibland kanske det är bättre att man inte hinner tänka o förbereda sig.
    Nu är du igång med behandlingen o ett steg närmre
    denna resans slut! Det är så värdefullt att få följa dig
    på din resa! Tack för en mysig stund förra veckan
    Hoppas vi sed snart igen! Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Kramar till dig Lisa! Åsa

    SvaraRadera
  4. Fina fina lillasyster! Nu är du snart klar - 1 av 6 avklarad!
    Pussar och kramar i massor!

    SvaraRadera
  5. STYRKA......är min första tanke när jag läser din blogg <3 Skönt för dej att vara igång med behandlingen. Härligt att läsa att J finns där vid din sida.
    Ta hand om dej och de dina <3 KRAM Kattis.

    SvaraRadera
  6. Yeeey nedräkning! Väldigt utbildande detta också även fast det ju känns som jag hellre läst om det i nån bok eller så.....Min största fundering är hur fasen de fick in slangen ända in till hjärtat?! Det måste ju ha känts också!? Hur som helst stora kramar och kärlek i vanlig ordning.

    SvaraRadera
  7. Super starka glitter Lisa! Vad skönt att du är igång med behandlingen, eller skönt och skönt,skönt när den är färdig menar jag. Ja du förstår säkert. Låter dock skrämmande med slangen in till hjärtat. Blir så rörd när jag läser i din blogg, det känns bra att veta hur det är med dig. Skickar dej en stor varm visuell kram, p.s ge en till Johnny också.
    /Tessan

    SvaraRadera
  8. Kämpa på. Tänker massor på dig.
    kramar Gunilla I

    SvaraRadera
  9. Gött att behandlingen har kommit igång o de va nog bra att du blev tagen på sängen så att säga..då slapp du de sista dagarnas oro iaf :-). Som sagt nu är det bara 5 beh kvar o trots att du kanske inte kommer att må toppen hela tiden så kommer du fixa detta galant för du har en underbar man o barn o så så du ju du Lisa. Jag tycker du är bäst vännen <3<3<3. Mycke kärlek från tvillingen

    SvaraRadera
  10. O förresten äntligen får jag se hur en picc-line ser ut...tack för undervisningen kära du ;-). Pöss på dig från tvillingen

    SvaraRadera
  11. Hej vännen! Har tänkt mycket på dig och undrat hur det gått för dig de senaste dagarna.Ja så nu är det igång... Förstår att det är kaos i hjärna och hjärta. Önskar att du får det skapligt med tanke på de tuffa behandlingarna. Glöm inte att du är frisk!!! Du ska bara inte få den här skiten igen. Kram till dig. Ta hand om dig o familjen. Puss

    SvaraRadera
  12. Hej Lisa,
    läser din blogg och tänker på dig massor och det du går igenom!
    Många kramar från Lotta, Friskis

    SvaraRadera