söndag 23 oktober 2011

Operationsdagen!

14/9. De två dagarna som gått efter vi fick cancerbeskedet har varit väldigt jobbiga. Igår hade vi V hemma från dagis bara för att det skulle vara lite liv och rörelse hemma. Annars fanns det nog risk för att J och jag bara grävt ner oss i sorgeträsket.

Svärmor kom hem till oss på morgonen för att skjutsa barnen till skola och dagis. Och vi åkte iväg till operation. Först skulle jag till en avd. där jag skulle få isotop insprutat i bröstet. Detta skulle hjälpa läkaren att, under operation, hitta portvaktslymfan som först blir drabbad vid spridning av bröstcancer. Har inte riktigt förstått att jag om några timmar bara kommer ha ett bröst! Bara ett bröst!!! Herregud, hur kunde det här hända??

J fanns vid min sida så länge han fick <3 Det kändes väldigt tryggt! Han och barnen är mitt allt...

Under operationen tog man bort fyra lymfkörtlar som man skickade på fryssnitt, vilket betyder att man får svar under tiden man opererar. De visade att tre var friska och en var smittad. Eftersom en var smittad var de tvugna att gå vidare och ta bort ytterligare lymfkörtlar i armhålan, som de skickade iväg tillsammans med tutten. 

Efter operationen fick jag komma till kir.avd. och där väntade min underbart härliga stöttepelar till man. Kände direkt tryggheten komma till mig...
Jag mådde lite illa efter operationen och var väldigt trött. Men min älskade J satt och tittade på mig när jag, otrevlig som jag är, låg och sov.

Jag har ductal bröstcancer vilket är den vanligaste formen av bröstcancer så tjohoo för mig! Nu blickar vi framåt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar