måndag 31 oktober 2011

Härlig höstdag...

Sårhålan har vätskat på sig igen så ny tömning var planerat för idag. V skulle ha gått på dagis idag men fick feber natten till idag så min älskade pappa kom och satt barnvakt på morgonen <3 Tack pappi <3 Väl på sjukhuset tömde sköterskan på ca. 1,5 dl, så det var ju en del... Hoppas det håller sig tömt nu... Jag tog en bild på den "lilla" nålen som de använder... Den är 2,1 mm i tjocklek och 8 cm lång... Jag tänkte om ni inte trodde på förra gången jag beskrev den :) Den är grotesk men även denna gång kändes det ingenting, puuuuh...

Jag har funderat en del på varför allt gick så snabbt efter det att vi fick svaret ... Varför tog de bort hela bröstet och inte bara en bit till? Varför skedde operationen så snabbt, från den ena dagen till den andra? Vad för cancer har jag? Jätte vanlig eller aggressiv? Jag ställde alla mina frågor och sköterskan var väldigt tillmötesgående och tog sig tid att förklara...

Anledningen till att de tog bort hela bröstet var att jag hade en snabbväxande cancer (eller om man vill kalla den aggressiv, men det låter så mycket värre) och att man inte hade fått tillräckligt med marginal när de tog bort knölen vid första operationen... Detta gjorde att de inte ville riskera att det skulle finnas något kvar och tog därför hela bröstet... Anledningen till att det gick så snabbt från svaret till operation berodde på att den var snabbväxande och att jag redan hade fått vänta på svaret i 5 v... Sköterskan berättade också att lymfkörteln som visade sig vara smittad var ca 1 cm stor och var "fylld" med 7 mm cancer... Alltså var inte hela körteln full med cancer samt att cancern inte hade spridit sig utanför lymfkörteln... Och det är ju mycket positivt :) Väldigt nöjd med besöket idag :)

Jag fick även träffa en sjukgymnast som visade mig övningar som ska göra att mina lymfsträngar blir mera flexibla... Vanligtvis brukar man få EN lymfsträng men eftersom jag är så himla speciell så har jag fått TRE st, tjohoo... Så de förstod att jag hade ont... Och även min kära man fick höra att jag inte bara hittade på för att slippa hushållssysslorna :) Så nu är det träning som gäller... Eller jag kanske ska låta mannen ta hand om allt ett tag till ;)

Jag fick också träffa en sköterska från Onkogenetiska mottagningen som tog blodprover för framtida bruk... Jag kommer nämligen troligtvis bli utredd för om jag bär på "cancergenen", BRCA1 eller BRCA2... Men jag skriver mer om det när det "drar igång"...

På eftermiddagen kom mina kära svärföräldrar och det var deras tur att sitta barnvakt :) Tur att man har så snälla anhöriga som alltid ställer upp <3 Jag bakade två chokladtårtor som jag tog med mig till jobbet... Vi hade personalmöte och eftersom jag ville träffa mina kollegor och för att jag planerar att börja jobba igen nästa vecka så dök jag upp på det... Det är alltid lika kul att få träffa alla igen <3 Det kommer att gå skitbra att börja jobba igen eftersom jag har så bra kollegor och chef... Det är mycket stöttning därifrån så det är jag INTE orolig för...

Betyget för denna dag tycker jag blir ett stark VG!!

7 kommentarer:

  1. Mitt i allt elände känns det ändå som positiva besked! Konstig känsla kan jag tänka mig? Älskar din blogg, så nära, så känslig, så galghumoristisk. den får mig att skratta och den får mig att gråta. härliga Lisa massa av styrka till dig och till din härliga familj.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att dagen var bra:) Du har funnits med mig i tanken under dagen som vanligt. Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Åååååå vad glad jag blir att läsa så positiva besked!!! Heja heja :-)
    Tänker på dig ofta min fina fina vän och som ovanstående talare att börja blogga var ett av dina bästa beslut ;-)
    Puss och Kram Maria A

    SvaraRadera
  4. Så skönt att höra,Lisa, 1-0 till dig! Jag läser, tänker på dig och magen "känner" att du är en vinnare! Kramar Åsa

    SvaraRadera
  5. Härligt att läsa din blogg, du är en riktig kämpe Lisa men hade inte trott annat :) Ska bli kul att träffa dig på jobbet igen, saknar Dig!Kramis Ammis

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra om lite positiva besked!
    gillar att läsa din blogg så man hänger med vad som händer. Du kan faktiskt känna dig lite hedrad, du är min första blogg:) Kramen till dig starka du. Marita

    SvaraRadera
  7. Helt fantastiskt vilket bra besked mitt i allt...är mycket glad för din skull <3. Det är så härligt att få vara delaktig o få följa dig på din underbara blogg..du är ju så härligt knasig..fortsätt med det ;-). Bamse kramar från din tvilling

    SvaraRadera